Het Praktijkexamen
Eindelijk kun je laten zien wat je allemaal hebt geleerd en dat je een veilige, sociale, verantwoorde en milieubewuste chauffeur bent. Alles wat je in voorafgaande lessen hebt geleerd, komt aan bod. Kruispunten, invoegen, inhalen, etc. Je mag best wel een foutje maken hoor. Dat de auto een keer afslaat of dat je een bocht even niet zo netjes maakt, is helemaal niet zo erg. Natuurlijk moet dit niet te vaak voorkomen en natuurlijk moet je daarna wel met een veilige oplossing komen.
Het examen duurt ongeveer 50 minuten. Je begint met een kennismaking gesprek. Ook moet je kunnen aantonen wie je bent (dus ID kaart nooit vergeten!!!). Buiten volgt nog een ogentest(Een nummerbord lezen op 25 meter afstand).
Bij de auto worden nog enkele vragen gesteld over de auto (vragen over de banden of welke vloeistoffen je onder de motorkap regelmatig moet controleren of in de auto over de controle lampjes, zithouding enz)
Het examen zelf bestaat uit twee delen. Het zogenaamde zelfstandige gedeelte en het gedeelte waar de examinator je de weg wijst. Tijdens het zelfstandige gedeelte moet je zelf de weg zien te vinden. Dit moet doormiddel van een navigatiesysteem. Natuurlijk heb je dit al vaak geoefend met je instructeur/trice. Als je een keer fout rijdt, is dat helemaal niet erg, als het maar veilig blijft. Tijdens het examen moet je ook nog 2 bijzondere verrichtingen uitvoeren. Dit kan zijn:
1 25 meter achteruit rijden
2 omkeer opdracht,
- keren dmv steken in 3 keer
- bocht links- of rechtsom achteruit
- halve draai
3 Parkeer opdracht,
- vooruit fileparkeren
- achteruit fileparkeren
- vooruit vakparkeren
- achteruit vakparkeren
Als je wilt dat je instructeur/trice met het examen mee rijdt, geef je dat van te voren even aan en het is geregeld. Meestal vraagt hij/zij het zelf al. Aan het einde van je examen krijg je meteen de uitslag en kun je hopelijk met een brede lach terug naar huis.
Hieronder nog een filmpje zoals het op het praktijkexamen gaat